onsdag 9 oktober 2013

En kort sammanfattning av SBWF 2013

Efter tre avverkade mil i terräng ute på Lidingö så var det full fart tillbaka till hotellet på Södermalm. En välbehövlig dusch och ett snabbt ombyte, sedan var man redo för lördagens nästa utmaning: Stockholm Beer & Whisky Festival 2013.

Mitt första stopp på festivalen ute i Nacka Strand var Ölskola III med ölgurun Jan-Erik "Janko" Svensson, som började 19:00 och som jag precis hann till.
Det skulle visa sig att vi skulle blindtesta 20 st olika IPAs uppdelat på fem "flighter". Men innan själva ölprovningen tog vid berättade "Janko" lite om hur IPAn kom till och hur den har utvecklats fram tills idag. Mycket intressant och ett stort tack till "Janko".

Ölprovningen sedan innehöll många fina India Pale Ales men den jag fastnade mest för var Green Flash West Coast IPA, en mycket trevlig IPA!

Efter ölprovningen var det sedan "full fart" som gällde bland utställarna. De öl jag provade var dessa i ordningsföljd:
  1. Brekeriet Cassis...en av förra årets snackisöl och tokhyllad av de flesta. Jag förstår ingenting...
  2. CAP Black Celebration...bitter choklad. Mycket välsmakande.
  3. Ballast Point Black Marlin Porter...mörk choklad med en distinkt amerikansk humlekaraktär.
  4. Oppigårds Thurbo Stout...bryggt med havregryn och rökmalt. Oppigårds öl är som vanligt stabila - detta är inget undantag.
  5. Siren Neither Imperial IPA...hade kanske lite för höga förväntningar på den här. Nja.
  6. Nynäshamns Smörpundet Porter...choklad, kaffe, lakrits - komplex. Trevlig!
  7. Amager/Cigar City Xiquic And The Hero Twins...cederträ och svartpeppar! "It´s a bit of a beast - but a gentle one". Wow, kvällens mest spännande öl.
  8. Goose Island India Pale Ale...citrus, grapefrukt, tropisk frukt. Solid!
Xiquic - kvällens intressantaste öl och etikett!


En sak är säker. Det är ingen idé att ha några måsten en sådan här kväll då mycket hinner ändras under "resans gång".
Sedan är fem timmar inklusive en ölprovning på ca 1,5 timme alldeles för kort tid på en ölmässa. Nästa år skippar jag nog Lidingöloppet...

...till sist, ett stort grattis till Oppigårds som fick utmärkelsen Beer Trophy 2013.




4 kommentarer:

  1. 5 timmars festival är definitivt ALLDELES för kort tid! För min del räckte 5 dagar rätt lagom, men då "missade" jag ändå några som jag siktat in mig på.....
    Neither gillar jag starkt - men inte lika mycket som den jag drack för 2 år sedan.... Xiquic testade jag några centiliter av (sista skvätten) - men det gav onekligen mersmak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir minst en heldag nästa år. 5 timmar är i stort sett = ingenting!

      Radera
  2. Hoppar gärna över Lidingöloppet men hänger gärna med dig och "Ranko" en helkväll:)!

    SvaraRadera
  3. Haha, antar att du syftar på Janko. En helkväll med ölgurun Janko på SBWF vore ju inte så tokigt.

    SvaraRadera